Koulutuksemme

Positiva metoder – effektiv habilitering och inlärning för autistiska barn

250.00 

Utbildningen riktar sig till yrkesverksamma, till exempel psykologer, logopeder och arbetsterapeuter, som jobbar med habilitering av barn med autism.

Moms 24% läggs på priset i kassan.

 

 

Tid: WEBINAR 6.6.2024 SIIRTYY SYKSYYN 2024

Varasto loppu

Osasto:
Kuvaus

En zoom webinar 6.6.2024 klockan 9.00 – 15.30

 

Den här utbildningen är till dig som vill lära sig positive metoder för att stötta autistiska barn att utvecklas optimalt och lära sig på det sätt som forskningen har visat att passa deras sätt att lära sig bäst. Huvudmålet med positiva metoder i barnhabiliteringen är att barnet får, genom lek och spel, lära färdigheter som är socialt viktiga och syftar till att öka självständighet och livskvalitet.

 

Färdigheterna tränas inom områdena social och emotionell utveckling, kommunikation, vardagsfärdigheter och interaktion med andra. Fokus ligger på barnets styrkor och den proximala utvecklingsnivån, dvs. barnet får öva sig färdigheter som hen nästan kan i stället för att träna för svåra uppgifter.

 

Under utbildningen går vi genom vikten av att bedöma barnets nuvarande styrkor och färdigheter för att sedan kunna planera för effektiv och rolig habilitering. Vi går igenom hur man skapar rätt lärmiljö och kravnivå, hur man ökar barnets motivation och uppmärksamhet, vikten av anpassningar och förebyggande åtgärder samt att hushålla med barnets energi. Deltagarna får även genom introduktion till förebyggande åtgärder och metoder såsom differentialförstärkning, belöningssystem, prompts, shaping, kedjning och videomodellering. Utbildningen avslutas med kort avsnitt om hantering av problemskapandebeteenden.

 

Lecturer Tiina Holmberg Bergman
Specialistpsykolog in funktionhindrets psykologi, Leg.psykolog KBT, Certifierad beteendeanalytiker (BCBA) och Navigator ACT gruppledarutbildare och forskare (Karolinska Institutet, ett medicinskt universitet, Stockholm: https://ki.se/en )

 

Katso lisätietoja tästä